به گزارش مشرق، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفندماه) در نشست خبری خود با بیان اینکه مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده ایم کاملا متفاوت با دهه دوم سوم انقلاب است، گفت: همه فرصتها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است یعنی با فرصتها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.
ببینید:
فیلم/ محسن رضایی: تکرار مدیریت دولتهای گذشته سم مهلک است
رضایی با بیان اینکه دو سال از این دهه گذشته است و در همین دو ساله نیز میتوانیم وضعیت را مقایسه کنیم، تصریح کرد: آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم؛ هرچند فرصتسوزی شده است میتوان هشت سال آینده را مشاهده کرد. در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت ها و تهدیدات زیادی داریم.
رضایی گفت: ما حرفهای متناقضی از دولتیها میشنیدیم؛ قرار شد کل مستندات و پاسخها به سوالات اعضای مجمع تشخیص را امضا شده ارائه دهند تا در جلسه بعدی تصمیمگیری کنیم؛ باید این مستندات به مجمع برسد و بعد رایگیری شود. یکی از وزرا گفته بود این لوایح را تصویب کنید چون هر آن ممکن است تحریمها را بردارند تا ما آماده باشیم و بتوانیم کار کنیم؛ که بعضی از اعضای مجمع گفتند یک تاریخی به ما بدهید، اگر فروردینماه است ما تا فروردینماه صبر میکنیم و به محض اینکه تحریمها را بردارند ما بحث میکنیم و مثلا نظر موافق میدهیم، اما همین موضوع هم ابهام دارد یعنی کسی به اعضای مجمع نمیگوید که تحریمها کی لغو میشود و این «گام بعدی» چیست؟ لذا ما منتظریم تا پاسخ مستند و مکتوب دولتیها بیاید تا در جلسات بعدی مجمع که احتمالا فروردینماه سال آینده است به جمع بندی برسیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: در مورد حق شرط آنچه مشخص است حق شرط نباید با محتوا و موضوع این لوایح مغایرت داشته باشد چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمیشود. در مجمع عدهای میگویند حق شرط عملی میشود و عدهای دیگر میگویند که عملی نمیشود و هر دو طرف هم به دلایل حقوقی استناد میکنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت تاکنون تضمین نداده که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، گفت: بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنین تضمینی از طرف مقابل گرفتهاید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟
وی با بیان اینکه ما از دولت میخواهیم بهطور واضح و صریح بگویند که آیا تضمین میکنند که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، گفت: این نگرانی از آن جهت است که از ۴۱ توصیه اف ای تی اف، فقط دو توصیه عملی نشده، اما برخی مواردی که عملی کردهایم را آنها نپذیرفتهاند.
رضایی تصریح کرد: موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF برای غربیها مطرح نیست، آنها بحث پیوستن ایران به FATF را مطرح میکنند که برای اعضای مجمع روشن نیست که با وجود تصویب این دو لایحه، آنها پیوستن ما را قبول میکنند یا خیر.
وی در توضیح اظهارات اخیرش درباره بازار سرمایه و سوءاستفاده گروهی از التهابات این بازار در یک سال گذشته گفت: یک گروه هستند که به این نتیجه رسیدهاند که پولهای خود را به شکل بلند مدت در بانکها نگه دارند و هر پنج شش سال یک بار این پولها را از بانک خارج کنند و در بازار طلا و بورس و زمین و خودرو سرمایه گذاری کنند که من به این گروه چتربازهای اقتصادی میگویم.
رضایی ادامه داد: این گروه هم سود بانکی در این پنج سال میگیرند و مالیات هم نمیدهند و متاسفانه از دولت هم زودتر خبردار میشوند که تحولات اقتصادی در آینده چگونه خواهد بود. به همین دلیل در ابتدای کار ارزان می خرند و بعد سر فرصت که قیمت ها بالا رفت آنچه خریدند را به قیمت بالا میفروشند بدون اینکه هیچ کار تولیدی کرده باشند سرمایه آنها چند برابر شده است.
وی خاطر نشان کرد: دو مسئله مهم در دهه پنجم داریم یکی از مشکلات مزمن اقتصادی و دوم اینکه برنامهریزی آینده را داشته باشیم. برای انجام این دو مهم، حل مشکلات مزمن اقتصادی و مسائل فرهنگی و سالم سازی این گذشته و پایهریزی برای آینده دو وزنه خیلی بزرگ و کار عظیمی هستند که باید با آن مواجه شویم. ملت، دولتمردان، بخش خصوصی، عمومی، ایرانیهای داخل و خارج از کشور همه ما را در دهه سرنوشتساز کشور قرار داده است.
رضایی با بیان اینکه دولتهای گذشته در چارچوب جمهوری اول شکل گرفتهاند، یادآور شد: جمهوری اول بیشتر یک پارادایم سیاسی بوده و دولتهایی که تاکنون بودند دولتهای جمهوری اول و گام اول انقلاب بودهاند. آیا این دولتها میتوانند مدل خوبی برای آینده باشند؟ معتقد هستم که نمیتوانند. من معتقد به جمهوری دوم و گام دوم هستم یعنی به طور کلی باید نحوه اداره کشور عوض شود تا اینکه بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.
وی با یادآوری اینکه هیچ عملیاتی برای اقتصاد و فرهنگ نداشتهایم و همه کارها بر اساس ذوق و خواست افراد شکل گرفته است، گفت: به طور مثال به صورت ذوقی کارخانه فولاد یا ذوب آهن زدهاند که رودخانه یک شهر را خشک کرده است. بنابراین پروژههای عظیم بدون برنامه اقتصادی و تفکر اقتصادی در کشور انجام شده که غالباً نیز هدف سیاسی و ذوقی بوده است.
دبیر مجمع تشخیص اضافه کرد: هر کسی کار را به سلیقه خود انجام داده است، لذا پروژههای دولتهای قبلی نیمهکاره مانده و دولت جدید پروژههای جدیدی را شروع کردند. فضای گام اول فضای سیاسی بوده است اما در گام دوم انقلاب نیاز به جمهوری دوم داریم یعنی مسائل اقتصادی و فرهنگی باید در اولویت اول دولتهای آینده قرار گیرد. همانطور که سیاست و دفاع را به خوبی درست کردیم، چهره دوم انقلاب باید اقتصادی و فرهنگی باشد.
وی تصریح کرد: بدون فرهنگ و اقتصاد با کار دشوارتری مواجه هستیم، بنابراین دهه پنجم انقلاب مهم است و باید آینده را پایه ریزی کنیم. دولت آینده اولین دولت گام دوم انقلاب است. برنامه هفتم نیز که در حال تدوین و تنظیم برای تقدیم به رهبر انقلاب است. این اولین برنامه و دولت بعدی نیز اولین دولت است گام دوم انقلاب است.
رضایی با بیان اینکه دولتها بگویند چه برنامههایی بوده که به آنها اجازه داده نشده است که کار کنند، گفت: از ۱۰ سال قبل از انقلاب مشکلاتی در ایران پیدا شده و روز به روز مزمن شده است. تکرار دولتهای گذشته جز اینکه انباشتگی مشکلات را بیشتر کند، هیچ سودی نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: به بسیاری از دوستان سیاسی میگویم باید الگو ارائه بدهید به طوریکه رئیسجمهور، دولت و برنامه آن مشخص باشد، چرا که دیگر مردم زیر بار شعارهایی که عمل نمیشود، نخواهند رفت. مردم میخواهند از آینده اطمینان پیدا کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیدتوریاش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در ارتباط با انتخابات هنوز زود است اظهارنظر کنیم. البته سرعت شما جوانان خوب است و ما قبول داریم که نسل سوم و چهارم آنقدر از صحنه دور ماندند که انگیزه بالایی برای نقش آفرینی دارند که انشاءالله در دولت آینده از ظرفیت شما استفاده میشود.